Friday, April 4, 2014

Case of Dengue





Saya ingin memaklumkan Tuan / Puan / Cik sekalian bahawa terdapat 1 kes denggi di premis kita dan Kementerian Kesihatan telah menjalankan proses semburan racun serangga. Izinkan saya berkongsi beberapa maklumat berikut.

salah satu cara adalah dengan menanam pokok tulasi / ruku ruku di persekitaran kediaman kerana pokok tersebut mempunyai ciri ciri yang menghindar pembiakan nyamuk.


Elak melawat atau berkunjung ke kawasan berisiko tinggi pada siang hari kerana nyamuk Aedes bukan serangga malam. Waktu aktif adalah awal pagi dan awal senja. 

Bersihkan persekitaran rumah. Buang semua bekas atau benda yang boleh menakung air seperti tin kosong dan botol ke dalam beg plastik dan letakkan dalam tong sampah yang bertutup

Saya juga sedia maklum Tuan / Puan / Cik sekalian arif tentang langkah langkah lain yang boleh dilakukan supaya dapat mengekalkan persekitaran yang bersih serta selamat untuk semua. Untuk maklumat lanjut klik disiniTerima kasih. 

I would like to inform that there's 1 dengue case on our premise. The Ministry of Health has carried out fogging throughout the compounds to ensure and contain such cases from spreading. Allow me to share a few information. 

A natural way is to plant Tulasi plants inside your premise as it is a natural insect repellent.

Avoid high risk places during the day as Aedes Aegypti Mosquitoes, a diurnal and crepuscular insect, bite and active during the day. 

Ensure your living environment is clean as a whistle or at least make an effort to do so.  

I am sure all of you know the necessary steps, measures and actions to be taken so that you could ensure the safety of you and your family and all of us as a community. Click here for further information. Thank you for your time and concern. Appreciate it.

Klik disini untuk senarai tumbuh-tumbuhan yang boleh menghindar nyamuk.
Click here for a list of mosquitoes repellent plants. 

No comments:

Post a Comment